Halal-tv döljer vår verklighet



SVT låter tre företrädare för politisk islam göra sin religiösa plikt genom att leda programmet "Halal-tv", skriver Sara Mohammad, ordförande för riksföreningen Glöm aldrig Pela och Fadime. Här talar hon med två kvinnor som lever under dödshot: Rahna och Layla. "Efter allt jag har upplevt så tycker jag att kvinnorna i "Halal-tv" borde tala om hur sanningen verkligen ligger till", säger Layla. 

I kväll sänds andra avsnittet av programserien "Halal-tv" som kommer att handla om jämställdhet där Sharin, Kadija och Dalia ger islams syn på Sverige och feminismen. Jag har sett avsnittet på SVT:s presskonferens.
Enligt de tre har feminismen gått för långt och borde ha ett mer kvinnligt och manligt tema i den feministiska kampen. Både de tre islamisterna och kd:s representant är överens om att kvinnorna ska göra det kvinnliga och skickas tillbaka till köket och laga mat och ta hand om barnen och männen göra det som är manligt.
Men det som är mest anmärkningsvärt är att "Halal-tv":s programledare säger att kvinnor och män är lika värda inom islam!
Därför undrar jag: Vad är värdet i att som till exempel kvinnor som beskylls för otrohet stenas till döds, vilket sker dagligen i Iran, Nigeria, Somalia?
När det bara är kvinnor som måste bära slöja inte män?
När det bara är män som har rätt till skilsmässa; kvinnor kan bara begära det under speciella omständigheter?
När männen är kvinnornas överhuvud enligt koranen, det står klart och tydligt att män har företräde enligt guds vilja?
När två döttrar tillsammans ärver lika mycket som en son?
När män har rätt att ta sig flera hustrur, som det 28 oktober beslutades av den regionala kurdiska regeringen?
När två kvinnor som vittnar räknas som en man i en sharia-domstol?
I så fall har värdet av jämlikhet och mänskliga rättigheter devalverats.
Vi ska inte glömma att även kvinnor kan vara matade med tesked av koranens ord och växa upp till att bli kvinnokränkare.
Det är ett misstag av SVT att låta tre företrädare för politisk islam göra sin religiösa plikt gentemot gud genom att leda programmet "Halal-tv". De här tre kvinnorna är inte vilka muslimska kvinnor som helst. De har samma åsikter som talibaner i Afghanistan.
De har tagit klar och tydlig ställning mot grundläggande mänskliga rättigheter, med Shirin Awads uttalande för stening enligt sharihalagar. Två av dem vägrar skaka hand på grund av guds påbud som de anser står över samhälleliga lagar.
Samtidigt kräver de respekt. Respekt för vad? Om vi accepterar denna "respekt" då kan vi förvänta oss respekt för stening, handhuggning enlig islamistiska sharihalagar i framtiden även i Sverige.

Både kvinnor och män
kan ha förfärliga åsikter om jämställdhet och sexualitet. Majoriteten av de förtryckta är kvinnor, men det betyder inte att alla kvinnor är änglar och alla män är kvinnoförtryckare.
Enligt polisen Kickis Åhre Elgamo, expert på hedersvåld, är 35 procent kvinnor direkt inblandade i hedersvåldet av de fall som har polisanmälts!

Rahna Karimzadeh
är en asylsökande kvinnorättsaktivist som under många år kämpat mot sharihalagar i Iran och har deltagit i demonstrationer mot kvinnostening enligt islam. Nu riskerar hon att själv dömas till stening om hon utvisas till Iran, som straff för att hon har bestämt sig för att lämna sin man som misshandlat och kränkt henne dagligen och som nu bor i Iran.
- Han har aldrig accepterat skilsmässan och sagt att först den dagen jag begravs räknas vi som skilda.
Rahna har gift om sig i Sverige med en man som hon älskar. Om hon återvänder till Iran döms hon till stening för att hennes nya äktenskap enligt sharialagarna räknas som utomäktenskaplig relation då hon inte har skilt sig på det religiösa sättet.
- Jag skulle heller aldrig få se mina barn säger hon. Barnen tillhör pappan enligt islam.
Hon berättar att ren könsapartheid råder inom islam och hon har blivit diskriminerad och kränkt som kvinna under islamiska sharihalagar i Iran under hela sin uppväxt.

En annan kvinna
som också levt under hedersförtryck är Layla, en ung kvinna med bakgrund i Mellanöstern men som är uppväxt i Sverige.
- Det var strax innan vår hemresa som familjen och släkten började tala om en tidpunkt då jag och min kusin skulle förlova oss. Efter att vi kom till Sverige så vågade jag säga min egen åsikt och sa att jag är emot giftermålet.
Nu har hon gått under jorden.
- Jag har massor av hotbilder inom min familj och släkt för att jag var emot giftermålet och jag orkade inte med det förtryck som påverkat hela mitt liv.
- Men får de veta var jag är kan de med våld och tvång flytta tillbaka mig till den stad där min familj bor i för att kontrollera mig. Eller flytta mig till hemlandet utan någon chans till återvändo för att gifta bort mig.
Hon växte upp med hedersförtryck:
- Min systers man och min bror hotade att de skulle hälla syra på mig och de begränsade min skolgång genom att vid vissa dagar inte tillåta mig att gå till skolan. De valde ut andra kläder än vad jag själv ville ha på mig.
Layla har följt rapporteringen om "Halal-tv".
- Efter allt som jag har upplevt så tycker jag att kvinnorna i Halal-tv borde tala om hur sanningen verkligen ligger till.

Sara Mohammad
Sara Mohammad är ordförande för riksföreningen Glöm aldrig Pela och Fadime. Hon har själv utsatts för hedersvåld.


Kommentarer
Postat av: Jonna

sv: Ja får hoppas på det! :)

2011-07-22 @ 23:50:05
URL: http://hastsport.webblogg.se/
Postat av: Guevacci - Blog of Awesomeness!

javisst :) Allt bra?

2011-07-23 @ 14:33:43
URL: http://guevacci.se
Postat av: LIENE

Intressant inlägg!

Det verkar inte bra det där hur det står till:(

2011-07-23 @ 21:18:06
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Sabina-ung förälder och gravid igen

SV; jo, det är ju det (: Det gör det säkert, hoppas på att det går lika bra som förlossningen med Leon gjorde (:



Aha, men gud vad roligt! Är ni sugna på barn nu också? :) :)

Kram!

2011-07-23 @ 23:15:01
URL: http://saabiina.blogg.se/
Postat av: Sabina-ung förälder och gravid igen

SV; ahaa :)

Min mamma jobbar på kriminalvården och hon trivs hur bra som helst!!

Men någon gång blir det säkert av ska du se :) :)

2011-07-24 @ 00:29:48
URL: http://saabiina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0